Informace a práce s nimi při analýze akcií

Informace byly a jsou klíčem k úspěšnému investování. Jenom práce s nimi se v posledních dvou až třech dekádách dramaticky změnila.

V době B. Grahama investoři a analytici musely informace o každé společnosti pracně shánět a dávat dohromady. Teprve poté mohli analytici začít s pořádnou analýzou. Kdo sehnal více informací, měl výhodu. Zvláště v případě, že tuto informací jiní investoři nedostali (tím nemluvím o insiders informacích, jejichž zneužití je trestné). Drobní investoři byli prakticky vyřazeni ze hry.

Nyní se karta obrátila. Sehnat si informace o té či oné společnosti je ten nejmenší problém, vždyť informace jsou investorům předkládány na stříbrném podnose. Čtvrtletní zprávy, telekonference s vedením společností, následné komentáře analytiků.

Problémem dnešních investorů je pravý opak – ne že by trpěli nedostatkem informací, ale jejich nadbytkem. Úspěšný investor je dnes ten, který dokáže odfiltrovat „šum“, nezabývá se každým střípkem.

Jak? Investor musí umět klást správné otázky. Pokud to dokáže, pak na ně v hospodaření firmy musí hledat odpovědi. Pokud takové odpovědi najde, má v ruce klíč pro zhodnocení společnosti.

Na co se ptát?

Warren Buffett se ptá na dlouhodobě udržitelnou konkurenční výhodu, na finanční zdraví společnosti a má i další otázky. Důležitý je i business model. Odlišný business model nebo fungování společnosti může generovat naprosto jinou rentabilitu tržeb a podobně.

Pokud se budeme na tyto dvě společnosti stejnou optikou, minimálně jedna z těchto dvou společností bude ohodnocena nesprávně.

Dávejte si na to pozor, je to opravdu důležité. K tomu ale nezapomínejte, že bez finančního zdraví společnosti vám její akcie moc radosti nepřinese (čest výjimkám).

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář