VoDo: Svět se pohybuje v cyklech

 Toto je druhý červnový článek soutěže čtenářů v roce 2013.

 

Svět se pohybuje v cyklech, příliv odliv je cyklus, roční období je cyklus, planety se otáčejí a obíhají okolo hvězd, dokonce i ženy mají cyklus. Je to přírodní zákon, který funguje odnepaměti v kterémkoliv rozměru, ať planetárním tak molekulárním a není síla, která by toto změnila, zatím. Stejně tak se v cyklech pohybuje lidská společnost, dokonce i jednotlivé životy každého z nás. Staré přísloví praví, jednou jsi nahoře jednou dole.

Určit, ve které části cyklu jsme, je ovšem kámen úrazu. Fyzické dění lze určit velice dobře a přesně, otáčení planet, příliv odliv, dokonce i hodiny jsou cyklus, atd., ale nebylo tomu tak vždy a lidé bádali, až se dobádali k vytvoření zákonů fyziky. V dnešní době máme toto dění vštípeno od malička a málokdo se nad tím zamýšlí.

Lidské společnosti a civilizace jsou také cykly, trvající stovky let než se civilizace vyčerpá a nahradí jí prázdnota či civilizace jiná. V minulosti byli lidé, kteří se tímto zabývali, říkalo se jim vědmy, věštci, proroci. Sybila, Nostradamus a další co dokázali určit určitá dění v budoucnosti, protože dokázali určit, kde se společnost nachází v jejich současnosti.

Společenské/civilizační cykly se dělí na menší a menší časové úseky, stejně jako se to děje ve fyzickém světě, kde k času můžeme přiřadit rozměr, otočení planety okolo osy je pro planetu jedním z miliard v její historii, molekula toto ani nezaznamená či se toho nedožije. Stejně tak si člověk nevšímá dění před dvěma sty lety protože žije teď a má svých problémů dost, přitom, jako molekula je toho součástí a dokonce cyklus i ovlivňuje, což je další překážka v určování kde v cyklu jsme.

Otázka je, podle čeho se cykly určují a čím je lidstvo ovlivňováno stále dokola, že dělá stejné chyby? (Historie se neopakuje, ale rýmuje) Je to například počasí, konkrétně sluneční aktivita, slunce má třináctiletý cyklus (jeden zrovna končí, koho toto zajímá více nechť nahlédne sem a generace lidí, které se též opakují cca jeden lidský život 80 let-4 generace

 

Jak nám znalost, či studium cyklů může pomoci při investování?
Ano i různé třídy aktiv se pohybují v cyklech, ovlivněno právě tím, která generace vládne, a jak „slunce svítí“.Máme tři třídy aktiv, nemovitosti, ať komerční či privátní, firmy a komodity. Může se namítnout, že další třída jsou peníze, ale pokud jsou v bance, jsou v sekci firmy (banka je používá) či pod matrací a to jsou zase neaktivní. Dříve to bylo jednodušší, protože peníze byly zároveň i částí komoditní třídy aktiv, navíc jsou peníze právě to, co používáme na získání aktiv. Máme omezené množství peněz, i když mnozí namítnou, že se tiskne neomezeně (toto, inflace je další z důvodů proč je někdy těžké určit co je drahé a co levné, k tomu nám poslouží ratio tříd aktiv), ano ale tyto peníze nejdou do rukou každého z nás, tyto používáme na investice do jednoho z aktiv. Nikdy není vyrovnaný stav, protože vždy bude něco levnější než tamto a peníze se přesunou a tím dají vzniknout cyklům a bublinám menším či větším v závislosti na ekonomické situaci (inflace/deflace), a až budou všichni v jedné třídě tak se zjistí, že další dvě jsou levné a tak stále dokola, každý chce vydělat. Téměř vždy jdou komodity proti firmám/akcím. Nemovitosti jsou většinou někde mezi, také díky omezené likviditě.Abych to shrnul do bodů a nastínil roadmap, nejdříve trochu terminologie.

Super Saeculum Cyklus cca 350-400 (například vzestup a pád Říše Římské) let se dělí na čtyři Saeculum Cykly cca lidský život 70-80 let což se dělí na Secular Cykly cca 20 let jedna generace.

 

Kde tedy jsme?

  • 1929 – 1949 krize/deflace mimochodem konec Super Saeculum Cyklu a tudíž začátek nového, trvajícího ještě dalších cca 300let
  • 1949 – 1966 růst
  • 1966 – 1982 protest/inflace
  • 1982 – 2000 zkaženost/růst
  • 2000 – 2016 krize / deflace
Co z toho plyne?
  • Máme Super Saeculum Cyklus trvající 350-400 let.
  • Růstové cykly nekončí válkami.
  • Cykly protest a krize končí.
  • V každém Secular Cyklu jsou akciové trhy a ekonomické cykly.
  • Býčí a medvědí trhy plus ekonomická expanze a „stáhnutí“ neboli růst a recese.
  • Nejlepší doba na držení akcií je v cyklech růst a zkaženost, nás čeká cyklus růstu.
  • Poslední růstový cyklus DOW vyrostl desetkrát.
  • Poslední cyklus zkažených patnáctkrát.
Jsme na konci cyklu krize – byl to nejhorší čas držet akcie.Cykly protest/inflace a krize/deflace probíhají následovně:
Oba začínají s akciemi na vrcholu, poté za dva až čtyři roky dosahují dna, následuje vyšší vrchol za sedm až osm let od začátku cyklu, dále za osm až devět let, opět od začátku cyklu, následuje dno cyklu. Po dnu následuje  první býčí trh, kdy vrchol je za 11-14 let od začátku cyklu, poté poslední dno cca 16 let od začátku cyklu.
V cyklech se pohybuje vše od komodit po měny přes akcie až po cykly politické, civilizační, rodinné či cykly každého z nás, jednou jsi nahoře jednou dole.Cykly nelze změnit, i když se o to lidé snaží, stejně jako nelze změnit počasí, jen ovlivnit a zkrátit či prodloužit o pár let.

VoDo

 

 

TOP 5 letošní vybrané články


10 dosud nejčtenějších článků na serveru:

Komentáře
  1. Jan Altman napsal:

    No myslím, že ne.

    H.H.Hoppe dokazuje, že demokracie nutně a neodvratně směřuje k socialismu. Stále více státní moci, přerozdělování, daní a regulací.

    Nebo snad někdo z vás má pocit, že v těchto ukazatelích nastal nějaký sestupný trend?

    Poklesla smrtící regulace? Snížily se daně? Pokleslo vládní zadlužení?

    Já tedy cyklus nevidím. „Cyklus“ je maximálně v tom, že některé z těchto veličin někdy rostou rychleji, někdy pomaleji. Některé možná občas i klesají (+30%, -10%, +40%, -20%, +30%, …), ale proložená křivka je stále stoupající.

    Otázkou tedy je, zda tyto ukazatele „míry socialismu“ mohou růst donekonečna a zda my tedy můžeme být navěky happy a předpokládát, že po každé depresi přijde boom, po každé korekci růst, atd… A já si to zkrátka nemyslím. Ekonomika není autonomní stroj, funguje v politickém a demografickém kontextu. A souhlasím s Josephem Salernem, že „socialistická ekonomika je nemožná“, zkrátka fungovat NEMŮŽE.
    Podle mne se stroj dříve či později zadrhne, přijde hluboká katarze. Nedokážu však přesně určit, kdy. Je tato 5 let trvající (a dle mne stále nekončící – koukněte na EU a JP) krize tou poslední, nebo systém zvládne ještě jednu či dokonce 2? Nevím. Ale nevěřím, že vše půjde v cyklech jen stále dokola, nejsme na Orloji.

  2. Sid napsal:

    Kdysi jsem přečetl teorii o Elliottových vlnách ( https://cs.wikipedia.org/wiki/Elliottovy_vlny ). Připadá mi to velice podobné. Ale ani v jednom jsem se nenašel. Nechci to kritizovat, někdo s tím může vesele žít a třeba i být velice ziskový na trzích, ale nevěřím tomu. Respektive připadá mi, že takto volné teorie záleží jenom na umění předkladatele podstatu působivě okomentovat.

  3. Jackpot napsal:

    Jan Altman: Ale vždyť přesně to je v článku popsáno, stačí pozorně číst. Jen se neshodnete na počtu systémových krizí. Vy si myslíte, že jich bude méně než dorazí ta poslední(Super Saeculum). Čas rozsoudí………

  4. physical napsal:

    Myslim, ze dost vystizne tieto cykly vystihol Nikolaj Kondratieff tu viac, https://www.financnytrh.com/kondratievove-vlny-kde-sa-teraz-nachadzame/a3409
    sedi to vcelku slusne, možno lieta nejaky rok hore dole, zima tu bude co nevidiet 🙂

  5. Oracle napsal:

    Ono s teóriou, že príroda a ekonomika funguje v cykloch, by mal súhlasiť každý rozumne uvažujúci človek s tým, že žiadny z dvoch cyklov nie je rovnaký, cykly môžu byť len podobné(dúfam, že nikoho nenapadne, že manipulujem s jeho psychikou, kvôli tomuto slovnému obratu).
    Otázka je, nakoľko sa dá manipulovať s týmito ekonomickými cyklami (mám na mysli načasovanie, dôsledky, ktorý sektor bude postihnutý atď)?

    Druhá vec je v roku 2012 skončil niekoľko cyklov od Mayského kalendára, cez ekonomické, sociálne, Kondratievove cykly/vlny a Slnečné cykly až po súčasné klimatické cykly (dôsledkom čoho sú aj záplavy-to mi našepkáva intuícia), problém je ako využijeme tento koniec/začiatok.
    Básnicky povedané využijem to na to aby sme sa stali Človekom-bohom alebo človekom-zvieraťom?

  6. Gobseck napsal:

    Vypadá to, že čas i hmota jsou ve fraktálu (matrjoška co roste od středu, jako cibule) subjektivní vnímání času souvisí asi s úrovní, velikostí, stářím (zralostí) organismu (pravděpodobně proto se subjektivní čas s věkem zrychluje). Je to organismus z organismů. Život na zemi je patrně z jeho pohledu teprve v sedmém dni po početí (aspoň to tvrdí), lidstvo patrně kolem 16tého dne atd,(jako časové rámce na grafu, hodiny, dny, měsíce, roky, věky, věky věků, časy atd. :)) Subjektivně žije asi vše přibližně stejně dlouho, buňka i vesmír. Co je pro jednoho den, je pro druhého rok, i když to vnímají stejně, jen vývoj jde dál. Na tom principu funguje i astrologie jako ukazatel. Je to ale jen symbol, aby jsme pochopili kde se nacházíme ve vývoji, jinak je vše spojeno a probíhá plynule, jako růst stromu, nezastaví se úplně, jen v zimě z nedostatku hodně přibrzdí. Zisk jednoho je ztráta druhého jak spojené nádoby. Stačí pozorovat přírodu, je to patrné všude, líp než na burzovních grafech.

    Jestli má pravdu psychóza svatého Jana, tak s použitím Jungových metod výkladu, je pravděpodobné že jsme před koncem elektronického obchodování, před koncem minimálně hlavních měn, asi i před rozpadem států tak jak je známe a následně snížení lidské populace.

  7. VoDo napsal:

    Gobseck: ad poslední odstavec, myslím že toto nás čeká až někdy ve třicátých letech a snižování populace kolem 2050. Do tý doby se bude tisknout a tisknout a růst za pomoci technologií a z lidí se budou stávat polorobůtci, cpát se genetickou stravou, používat implantáty pro zlepšení života atd. Už se těším.

  8. diego004 napsal:

    Vodo:
    – pekny clanek hodny zamysleni, pro me osobne je lepsi „k uchopeni“ Kondratiev
    – a jsem osobne zvedavy, jak se podari CB a soudruhum u vesla zdeformovat/oddalit (spise bych rekl nakonec mnohonasobne prodlouzit a zintenzivnit) Kondratievovu zimu.. 🙂

  9. VoDo napsal:

    Kondratiev vlny jsou velice blízko ke generačním cyklům, problém je jen jeden a to ten, že je tam tolerance plus mínus šest let, což nevadí při studiu historie, ale vadí při investování, proto je dobrý zahrnout i ostatní ukazatele (cykly). Někdo tu zmínil EW, já se zajímám o OEW kde O znamená objektivní. EW zastánci jsou permabears. OEW realisti, někomu může připadat počítání vln jako šarlatánství, i mě tak připadalo, než jsem pochopil základní pravidla a roky toto ověřoval se skutečností. Ne není to svatý grál, ale velice dobře určuje trend jak dlouhodobý tak krátkodobý. Moto OEW. Anticipate, monitor, and adjust when necessary.

  10. Oracle napsal:

    Diego na to som chcel upozorniť vo svojom príspevku. Kondratievova vlna, naša posledná, čo by malo byť o informačných technológiách a o robotizácií, nemôže sa spustiť z 2 dôvodov:
    -informačné technológie doteraz boli a sú monopolom skutočných „elít“, čo znamená samozrejme moc a o ktorú samozrejme nechcú prísť (doteraz mali moc nad TV, rádiom a tlačou s internetom sa všetko zmenilo a preto ju chcú „vykastrovať“ );
    -robotizácia aj so súčasne známymi technológiami by znamenal 80% nezamestnanosť, čo je anti-kapitalistické (keď ľudia nemajú peniaze na kúpu produktov, prečo niečo vyrábať) takže buď sa zavedie socializmus alebo masová vražda 80% populácie (obávam sa, že to bude tá 2. možnosť).

    VoDo nepríjemná vec je tá, že pre „elity“ sme hovoriaci dobytok, človeku-podobné bezduché zviera takže tá redukcia populácie o čom hovoríte už začal teraz, v Európe sa rodí čoraz menej belochov preto sa importujú kdekoho z Afriky a Blízkeho východu, sprejujú nás kdečím a tie aditíva v potravinách tiež nie sú bez rizika. Čo sa tíka Ázie a Afriky Bill Gates a jeho kumpáni očkujú kdekoho s cieľom zabiť alebo sterilizovať, zaujímavé je že pred tím ako oznámil očkovací kampaň svojej nadácie nakúpil veľké množstvo akcií tých spoločností, ktoré budú dodávať tie vakcíny.

  11. VoDo napsal:

    Oracle: za to že Evropani vymírají si můžou sami. Na prostou reprodukci je potřeba 2.1 dítěte na pár, což by znamenalo pořád stejně obyvatel. Ačkoliv nejsem zastáncem importování cizích kultur do Evropy, tak bez těchto importů by Evropa už pár desítek let byla třetí svět. Stačí se kouknout kolik Evropanů je schopno pracovat, ti lidé byli importováni jako levná pracovní síla protože „bílá elita“ si myslela že oni budou řídit a emigranti makat ve fabrikách. Jednu generaci to tak bylo, ale děti emigrantů jsou pořád bráni jako levná síla a dnešním mladým to už vážně vadí. Já se nezastávám protesrantů či těch co jen využívají systém. Západ udělal chybu kterou komunisti neudělali a to že namísto podporování rodin s dětmi tyto rodiny importovali. Komunisti šli cestou podpora rodin. Žiju na západě a bílí se prostě nemnoží, systém je nastaven tak že dítě je luxusní zboží což emigranti tak nevidí protože oni se i s pěti dětma mají na zapádě líp než s jedním u nich. To je ale na dlouhou diskuzi.

  12. Oracle napsal:

    VoDo na západe a v podstate i u nás do hlavy mladých je tlačený toto cez rôzne časopisy a seriály (v podstate je to psí technológia):
    -uži si život a sex, podstate jedno s kým, nemysli na dôsledky tvojho konania a aké to bude mať dopad na teba a tvoje deti;
    -vybuduj si kariéru a kašli na deti, uži si život máš ešte čas (tlačí sa to do hlavy hlavne mladým ženám);
    -na dieťa treba mať peniaze, pokiaľ si imigrant dostaneš bohaté dávky.
    Potom sa čudujeme, že sa vymierame, lebo keď si žena uvedomí, že urobil chybu je po menopauze a mladé husi zas nechcú rodiť.

    Čo sa tíka imigrantov, 1. generácia sa snažila integrovať a naozaj pracovať, 2. už tam narodená generácia už buď je nútení žiť zo štedrých sociálnych dávok alebo vôbec nechce pracovať. Problémom je že imigranti vytvárajú getá do ktorých sa ani miestna majoritná populácia nechce vojsť, lebo je to tak nebezpečné ako to je vo Švajčiarsku, v Nemecku, v Londýne atď.

  13. diego004 napsal:

    ad imigrace nejen v EU
    – ofic. verze „dovoz levne pracovni sily, ktere budeme velet“ byla jen verze pro typickeho ovcana/stado
    – ty dnesni tzv. „nechtene“ dusledky jsou tim pravym duvodem, proc bylo ve velkem rozjeto multi-kulti
    – kdysi davno jsem nekde v hloubi netu narazil na clanecek s vypovedi poradce Tonyho Blaira, ktery pred smrti proflakl tajne jednani labour party davno pred zacatkem imigracniho experimentu
    – hlavnim cilem bylo rozbiti/rozklad/mozna i likvidace homogenni zapadoevropske krestanske spolecnosti pomoci rychle se mnozicich, prevazne muslimskych imigrantu!
    – a jak jde videt dnes, plan vysel/vychazi velice dobre..

  14. Oracle napsal:

    Diego asi Camerin vyhlásil „musíme vymáchať nos konzervatívcov v multi-kulti“.

    Čo sa týka nás, belochov sú na nás použité všetky možné a nemožné psí-technológie aby sme nemnožili, pritom menšiny sú podporované v množení viď: imigranti či „Rómovia“.
    Nehovoriac o tom, kto chce vytvárať hodnoty či pracovať je buzerovaný zo všetkých strán od štátnych úradníkov, cez manželku až po banky, je vytváraný umelý negatívny-chronický stres čo nielen skracuje našu životnosť, ale aj berie nám chuť rozmnožovať sa. Nedôjde k tomu, že keď tvoriví ľudia vymrú aj paraziti (imigrant, bankár, úradník, politik atď), prečo idú voči vlastným záujmom? (Je to rečnícka otázka, snáď tí chytrejší nájdu odpoveď.)

    PS: Mimochodom prečo je použitý ako pozitívny stereotyp rôzne James Bondy a „celebriťky“ a nie normálny pracujúci ľudia (viem znie to ako socialistická propaganda)?
    Nie je to náhodou ďalšia psí-technológia?

  15. VoDo napsal:

    Konspirace, nevěřím že cíl je zlikvidovat sama sebe, je za tím pohodlnost a volební období tak jako po staletí. Dotáhnout lidi na obnovu Evropy bylo rychlejší řešení než čekat dvacet let na vylíhnutí dalších generací. Lidi co vládnou se starají primárně o svojí generaci a ta co přijde po nich ať si to zase řeší po svém. Je to vidět den co den. Příklad třeba regulovaný nájem po další dvě desetiletí, to že zmrvili trh jim je jedno, hlavně že jejich generace mohla v klidu dožít ve starých kolejích, důchodová reforma atd. Proto si myslím že ti co se dneska rodí nám to pěkně osladí až zjistí že každej jeden bude muset živit dva důchodce. Po roce 2030 bude veselo, to bude čas na zbraně, zlato, bunkry.

  16. Jan Altman napsal:

    Já bych se raději vyhnul všem zjednodušením, snaze napasovat nějaký krásný geometrický tvar či hezkou rovnici na extrémně komplexní jevy jako je ekonomie, společenský vývoj, atd…

    Lidi mají odnepaměti tendenci hledat ve všem (společnosti, přírodě, …) různé vzory, symboly, atd… Tak vymýšlejí termíny jako „stoletá povoděň“ a diví se, když pak přijde 3x po sobě třeba pětisetletá.

    Stejně tak v ekonomii se mnozí snaží hledat různá připodobnění jevů ekonomických k jevům jiným (fyzikálním a pod), případně nacházet formulky jednoduše popisující extrémně komplexní jevy (odstrašujícím příkladem je třeba IS-LM model). Všechny tyto „zákony“ ale platí jen dokud je zlá realita nezačne ignorovat. Teprve dodatečně se ukáže, že sledovat např. závislost 2 veličin za předpokladu, že ostatních X dalších veličin je neměnných (např. „v krátkém období“) je dosti nevědecké. Jednak se ukáže, že ty ostatní veličiny neměnné nejsou (a to ani v krátkém odbodbí) a také se ukáže, že vlastně ani nejde o nezávislé veličiny.

    Většina vyznavačů vzorců, cyklů, atd… funguje tak, že vyzdvihuje jevy svědčící pro jejich představu a tlumí skutečnosti, které jejich milované schema narušují.
    Společnost je extrémně složitý mechanismus, jakékoli předpovědi jsou minimálně tak složité, jako předpověď počasí (zkuste si předpovědět, jak třeba bude 15.4.2030). Určité dílčí závislosti lze odhalit, určité trendy lze s určitou pravděpodobností narýsovat, ale to je tak maximum.

    Cyklus versus stabilní růst, příklady:
    1) Míra socialismu (přerozdělování, regulace, …) spíše kontinuálně roste, než aby se „cyklila“, ale uznávám, že toto je pohled na relativně krátké období
    2) Produktivita práce: zde bych ale i v dlouhodobém horizontu viděl necyklický, spíše lineární vyvoj. Sice ne zcela plynulý, ale řekl bych, že 10tisíc let produktivita víceméně roste.

  17. VoDo napsal:

    Cykly tady prostě jsou, stejně jako jsou podpory či rezistence na grafech. Ekonomika není žádná věda, řídí se poptávkou a nabídkou, ale zase chápu že s tím by si na VŠE pět let nevystačili. Já jsem na trhu, za svoje a docela to funguje a nejsem třeba tak překvapen jako studovaní ekonomové že Česko je v recesi (dnes v novinách), mě se stačí kouknout na data či na činy co páni tvůrci dělají. Je to o pohledu na svět jako se neshodnu s Oraclem tak asi ani s Altmanem. A k těm předpovědím, já nevím kde přesně bude trh za rok či za dvacet let, ale lze určit směr, podle dat. Třeba demografie lze docela slušně předpovědět a tím že na světě bude víc staroušů se dá určit i jaká bude nejspíš poptávka po různých službách či produktech a tím se dal určit který sektor bude asi potřeba a který míň.

  18. diego004 napsal:

    Vodo: konspirace ?! Pol Pot = 2 mio svych vlastnich lidi, Stalin = vyvrazdil mozna vice lidi nez cela WW2 … a ruku na srdce, soudruzi v Bruselu – Barroso a spol. – je uplne stejna banda ze stejneho hnizda… dulezite je totiz jen jedno – vitezstvi Komiterny bez ohledu na jakekoliv obeti.. 🙂

  19. Lime napsal:

    Osobně s cykly souhlasím. Díky za článek. Jen tak pro zajímavost.

    Starověká kosmologická představa Indů je představa cyklicky z absolutna vznikajících vesmírů, které se po vymezeném čase opět do absolutna rozplynou. Jednotlivé astronomické a fyzikální objevy z 20. stol. jsou jen kamínky mozaiky, která už před řadou tisíciletí byla poskládána starověkými Indy.

    Teorie „velkého třesku“ má tak zásadní podobnost se starověkou kosmologickou představou Indů, že nelze pochybovat o tom, že evropští vědci v podstatě přejali tisíce let starou koncepci Indů, která jediná dala smysluplnost jejich dílčím vědeckým objevům. Jen ji převyprávěli jinými slovy a prohlásili se za její autory. Aby poté byla přednášena na všech školách v Evropě a v Severní Americe jako jediná platná a pravdivá teorie s nálepkou autorství „evropských vědců“.

  20. kubik napsal:

    https://www.nwoo.org/view.php?cisloclanku=2013060033 V tomto cyklus nevidím,jedině nějaký hodně dlouhý -tisíce let – kdy čína dominovala,ale až se stane co se píše v článku (dávám tomu velkou pravděpodobnost) tak to bude černá labut velikosti velryby.

  21. VoDo napsal:

    Měna podložená zlatem je utopie, permanentní deflace, to fungovalo v dobách pomalého rozvoje.
    Abych to upřesnil, status „světová měna“ se nezískává nařízením, ale tím že si to trh vyžádá a toto se neodehrává přes noc. Souhlasím s tvrzením Čínu pozorovat protože pád který jí čeká bude mega.

  22. Jan Altman napsal:

    Vodo: První a druhá věta si trochu odporují. Resp. první je dojmem, druhá je faktem.

    Měnou bude to, co si lidé/trh zvolí (až se věci dají do pohybu). Zrovna často zmiňovaní Indové a Číňané svými nákupy dobře demonstrují, jsou měnu preferují. Ale i v „rozvinutých“ zemích jako jsou USA či Německo jsou prodeje Au a Ag investičních mincí silně rostoucí. Ind a Číňan nakupující zlato nebere ohled na váš dojem, že Au se jako platidlo do moderní doby nehodí. Vietnamec toto také ignoruje a barák neprodá nejen za dongy, ale asi ani za dolary a bude chtít Au. Půjdete jim vysvětlovat, že se chovají „nevhodně“?

    Navíc: Růst/rozvoj, pokud (po očištění o reálnou inflaci) vůbec v posledních 50ti letech Západ nějaký má, není nijak vyšší, než jaký zde byl před 100, 200, 300 lety. Tedy v řádu JEDNOTEK procent PA. Tzn. dnešní doba se nijak neliší od dřívějších dob, růst produkce je obdobný. Navíc i kdyby byl růst větší, tak moc nerozumím, proč by to mělo vadit používání krytých měn. Deflace není žádné objektivní zlo – takoví výrobci LCD televizí zažívají deflaci v řádu desítek procent ročně a nebrání jim to inovovat a lidé evidentně své nákupy LCDček neodkládají z důvodu, že za rok budou TV lepší a levnější.
    Existující zásoba Au samozřejmě MŮŽE sloužit jako jediná měna schopná obsloužit všechny transakce. Není jediný důvod pro to, aby ceny byly v mikrogamech (stejné pidijednotky, jako u Bitcoinu). Navíc nikde není psáno, že Au má a musí být JEDINÁ měna. Nechť na svobodném trhu soutěží s Bitcoinem, stříbrem, platinou a třeba i mědí (pokud byste jó trval na „drobných“).
    Ale něco takového nelze naplánovat, nadizajnovat a nadiktovat (resp. lze, ale pak to nefunguje, jak už se lidstvo mnohokrát přesvědčilo). Lidé a firmy si samy na volném trhu musí vybrat, v čem chtějí vypořádávat transakce, v čem oceňovat majetek, v čem uzavírat smlouvy a co používat jako uchovatele hodnoty. Je to rozhodně otevřené a Au to samozřejmě nemá jisté – jen pro něj mluví historie (vždy, kdy lidé tuto svobodnou volbu dostali, v drtivé většině případů vybrali právě Au) a i nějaké současné příklady (role Au v Číně, Indii, Vietnamu a dalších asijských zemích, rekordní prodeje Au mincí v USA a EU, atd..).
    Ale samozřejmě this time could be different, who knows… Třeba Goldman Sachs, MMF či někdo jiný přijde s měnou XY, která nebude ničím krytá, ale vydavatel se zaváže, že jí bude tisknout jen tolik, kolik byl loňský celosvětový růst produktu. Třeba to tomu vydavateli všichni budou úpřímně věřit, třeba jim ani nebude vadit, že i tím „malým“ tiskem přijde k bezpracnému zisku, vůbec ho nebudou podezřívat, že svého postavení zneužije, nebude jim ani vadit, že to je centralizovaný systém závislý na jedné organizaci – a všichni včetně Němců, Američanů, Indů a Číňanů se začnou zbavovat svého Au a Ag a budou si pod matraci cpát tento krásný nový papír – a budou pevně věřit, že i za 20 let za něj něco půjde koupit.
    Akorát že tyto autority sice mluví o zavedení nějaké nové měny, ale měla by to být „kazící se“ měna, která „podpoří spotřebu“ a tím „růst“. A jediné, co já bych s takovou měnou udělal, je co nejrychleji koupit další cihlu…

  23. VoDo napsal:

    Ale ať si klidně šetří ve zlatě já jen tvrdím že měna podložená zlatem se jen tak neujme, toť vše, víc nevýhod než výhod.

  24. Oracle napsal:

    VoDo, práve sa chystá vojna na Blízkom východe, pre Čínu, Rusko a ostatných členov BRICS môže byť ideálna zámienka na zbavenie sa USD a zavedenie zlatej rezervnej meny.

  25. Jan Altman napsal:

    No tady je otázka, co o tom „ujmutí“ rozhodne.
    Jestli názor více či méně odborně erudovaných jedinců, nebo fakt, že lidi budou chtít svůj fiat konvertovat na Au/Ag mince (jako se již mnohde děje), nebudou svůj barák chtít prodat za fiat, ale za něco „tvrdšího“, obchodníci nebudou své cenné zboží ochotní dát za potištěný papír pochybné hodnoty, atd…

    Ale spekulujme: Au to tedy možná nebude. OK. Ale současné fiat měny asi časem zhynou. Ale co bude mít tu sílu, tu důvěru v myslích lidí, aby fiat nahradilo? Bankor? SDR? Bitcoin? Nebo co to tedy bude a z jakých důvodů to bude to ono? Co v době umírajících státně-monopolních papírků bude moct říct „já jsem něco jiného, lepšího“ a co o tom přesvědčí lidi?
    Bude to něco malého, s koncentrovanou hodnotou, vzácného, dělitelného, nekazitelného, transportovatelného, něco, co všichni mají důvod chtít, něco, co je obecně potřeba. Kovy vzácných zemin? Ropa? Uhlí? Pšenice? Podle mne nic z toho nesplňuje všechny podmínky. Vlastně nejvíc je splňuje stříbro – vedle šperkařské a monetární role má i nezastupitelné využití v průmyslu.

    Ale nic moc jiného si představit nedovedu. Jak lidé zklamaní USD a EUR najednou začnou věřit principiálně stejnému Juanu či SDR. Ale asi mám malou představivost…

  26. Jan Altman napsal:

    Oracle: v tomto BRICS podle mne již dnes dělají, co je v jejich silách. Tzn. není v jejich moci (ani zájmu) to nějak dramaticky uspíšit. Přeci Čína nemůže USD jen tak odstřelit. Co by si počala s USD a Bonds, které drží? A kam by exportovala své zboží, kdyby pro američany a evropany najednou bylo dramaticky dražší? V měnových válkách se bojuje o každé procento v exchange rate a tady by šlo o desítky a stovky procent devalvace USD.

  27. VoDo napsal:

    Na to právě narážím, změna neproběhne přes nic, bude se postupně používat víc a víc něco jiného, tak jako to měla v plánu EU a částečně se jí to povedlo, stejně tak v historii, přechod z libry na USD trval dlouho.

  28. Kolda napsal:

    Jan Altman…
    Ale nic moc jiného si představit nedovedu. Jak lidé zklamaní USD a EUR najednou začnou věřit principiálně stejnému Juanu či SDR.

    To, myslím, na představivost není zas tak náročné. Po hyperinflačním krachu výmaraské marky byla úspěšně zavedena renten marka. To byl v zásadě také fiat, podložen řečičkami o půdě.

  29. Kolda napsal:

    Jan Altman:
    Aspoň dvakrát jsem od vás četl, že zlatý standard nebude. Změnil jste názor? Podle výše uvedeného, se zdá že ano.

  30. Oracle napsal:

    Pán Altman Iste, Čína to robí postupne, a tak, že pri tom zarába čítaj získava prístup k dôležitým zdrojom.

    Pôvodný plán BRICS-u (resp. jej centrálnych mocností) samozrejme počíta s prechodom v priebehu 5-6 rokov, najneskôr do konca tohoto desaťročia.
    Plán B je potopiť USD pri ohrození strategických parterov a strategických zdrojov (napr. ropy) potopia USD aj napriek tomu, že poškodí aj ich ekonomiku.

  31. kubik napsal:

    Hezký model,do minulosti jde z 95% správně,je založen na cyklech,proč by nemohl jít správně i do budoucnosti?

    https://www.silverstrategies.com/story.aspx?local=1&id=40932

Přidat komentář