Německý automobilový průmysl

Je to zhruba měsíc, co jsem se věnoval dopadu pokuty udělené VW na jeho hospodaření.

Dnes nabízím širší pohled, tedy na německý automobilový průmysl jako celek a jeho význam pro německou ekonomiku. Čísla to jsou zajímavá, vždyť automobilový průmysl je největším průmyslovým odvětvím německé ekonomiky s obratem blížícím se hranici 400 miliard euro.

  • Podíl automobilového průmyslu na německém HDP jsou téměř 3 %
  • Německá ekonomika je postavena na exportu (objem exportu je přes 40 % HDP), automobilový průmysl přitom zajišťuje pětinu německého exportu. Není se co divit, vždyť na export směřují tři auta ze čtyř.
  • Podíl automobilového průmyslu na německém průmyslu jako celku je přibližně jedna pětina
  • Každé šesté na světě vyrobené auto pochází od německých společností
  • Z TOP 100 největších světových dodavatelů automobilového průmyslu jich 21 pochází z Německa, z toho 6 je mezi prvními 25.
  • Pokud se podíváme jenom na Evropu, mezi TOP 50 dodavatelů automobilového průmyslu jich je z Německa 18
  • Počet zaměstnanců v německém automobilovém průmyslu na německém území je přes 750.000, z toho téměř 100.000 pracuje v odděleních výzkumu a vývoje.
  • Každé třetí euro vynaložené na výzkum a vývoj německými společnostmi pochází z automobilového průmyslu.
  • Není se co divit, podle Forbesu má VW největší obrat ze všech německých společností (mimochodem, Daimler je na třetím místě a BMW na sedmém místě)

Doporučuji sledovat vývoj celé kauzy, zejména pokud jde o další německé automobilky. Tak jak bankovní krize v letech 2008 a 2009 zásadním způsobem ovlivnila ekonomiku Spojených států, stejným způsobem mohou problémy německých automobilek ovlivnit německou ekonomiku.

Nezapomínejme na provázanost české ekonomiky s německou, vždyť změna německého HDP o 1 % automaticky táhne stejným směrem HDP České republiky o 0,5 %.

Komentáře

Přidat komentář