Microsoft kupuje LinkedIn. Propadák nebo geniální marketing?

Minulý týden bylo oznámeno, že společnost Microsoft kupuje společnost LinkedIn. Za jednu akcii nabízí 196 dolarů, celkem pak ho celá akvizice vyjde na 26,2 miliard dolarů. Tato cena představuje prémii 50 % k ceně akcií LinkedIn před nabídkou a defacto se rovná ceně z konce ledna letošního roku (tedy před zveřejněním Přitom společnost LinkedIn není po finanční stránce žádné terno (za loňský rok ztráta 166 mil USD při tržbách zhruba 3 miliardy), za první letošní čtvrtletí pak ztráta 45 mil USD při tržbách 860 mil.

Co k tomu Microsoft vede?. Investuje tedy třetinu vlastního kapitálu, jeho vlastní kapitál je cca 75 miliard. To je hodně, něco takového se nerozhoduje jen tak ze dne na den.

Microsoft sedí na více než 100 miliardách na bankovních účtech a v krátkodobých cenných papírech a jistě pro ně hledá využití. Ne rychlé, ale dlouhodobé, strategické. Proto ten obchod. Na ocenění akcií LinkedInu nemůžeme však pohlížet očima klasické fundamentální analýzy.

Je to marketingový výdaj. Jednorázový marketingový výdaj, který neprojde výsledovkou a jehož  efekt by sem měl projevovat postupně v budoucích letech.

Microsoft nekupuje finančně výnosnou firmu. Microsoft legální cestou kupuje kontakty, přístup k profesionálům. Uděláme jiný přepočet. Microsoft kupuje informace o více než 430 milionech uživatelích. Informace ale nejdou bulvárního typu, jako na Facebooku, ale business informace. Investovaných 26 miliard děleno 430 milióny uživatelů – to je 60 dolarů za jeden kontakt. Řada z nich zcela jistě patří mezi rozhodovače.

Pokud se díky tomu Microsoftu podaří prodat své aplikace (teď nemluvím o Windows nebo Office, ale například o CRM řešeních a dalších produktech). Synergické efekty mohou být významné.

Externisté nebudou mít šanci poznat, jak moc se akvizice LinkedInu (ne)vyplatila. Budou to moci pouze odhadovat jenom z toho, jak se budou pohybovat tržby Microsoftu.

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář